Rift Valley, heetste plek in Kenia zonder douche en elektriciteit - lekker Afrikaans

12 oktober 2015 - Nakuru, Kenia

6-11 Oktober – Rift Valley

Deze week zouden we verblijven in de county Elgeyo Marakwet. We hadden een Keniaanse gast deze week; Shadrack. Dinsdag; Onderweg naar onze bestemming van die week zijn we naar een ziekenhuis in Iten gegaan, hebben we wat toeristische stops gemaakt waarbij een jongetje in een klif wilde springen voor 300 shilling en zijn we naar een Secundary School gegaan. In kleine groepjes vroegen de studenten weer van alles. Van FGM (vrouwenbesnijdenis), homoseksualiteit en de cultuur in Nederland. Daarna reden we in volle spanning naar onze accommodatie. Paul gaf aan dat het primitief zou worden…. En dat was het! We sliepen in een afgelegen guesthouse, met alle meiden op 1 kamer, in stapelbedden. Ook was er geen elektriciteit en moesten we douchen met een teiltje water. Dit wende snel en konden we zelfs waarderen; ‘ echt Afrikaans’ . De gastvrouwtjes waren ook schatjes en waren continue aan het zorgen. Woensdag; Deze ochtend zijn we naar een Primary School gegaan, waar we allemaal apart voor een klas werden gezet. Was best spannend maar erg leuk! Daarna ballonnen en pennen uitgedeeld, waarbij we wel schrokken van de ‘ hebberigheid’ van de kinderen. Onder leiding van Vera hebben we daar als afsluiting ‘ I like the flowers’ gezongen. Broodje pindakaas (lekker Hollands!) gegeten in de bus en naar een terrein gegaan waar junior millitairen werden opgeleid. Paul was helemaal in zijn element. De dag afgesloten met Soy Secundary School. Daar interessante discussie gehad over ‘ geloven’ . De teachers konden maar niet begrijpen dat wij niet naar de kerk gingen en niet in God geloofden. Donderdag; Health Center van Fluorspar bezocht. Wat een contrast! Dit was een erg modern health center met kleine kamertjes. Dit center was vooral bedoeld voor de werknemers van de Company Fluorspar (in dit gebied wordt veel Fluoride gewonnen en getransporteerd). Daarna een Private Primary School van Fluorspar bezocht. Nog nooit zo’n mooie school gezien! Prachtige tuin, mooie bibliotheek, overal smartboards en gedisciplineerde kinderen die voor zichzelf op durfden te komen. Schrijnend contrast met de school van gisteren. Aan de ene kant mooi om te zien dat deze kinderen op zo’n school zitten en hier de kans krijgen, aan de andere kant oneerlijk. Daar op school ons lunchpakketje opgegeten en s’ middags de fluorchloride-mijnen in de brandende zon gezocht. Hier wordt erg hard gewerkt voor weinig geld. Vrijdag; Deze dag stond in het teken van ‘ de werkende farmer’ . Grote landerijen van mango’s en bananen bezocht. Allemaal wat mango’s mee mogen nemen. Heerlijk! Daarna bij die boer nog interessante gesprekken gevoerd onder het eten van geroosterde pinda’s. Schokkend was dat hij op een papiertje in zijn zak moest kijken hoeveel kinderen hij had; 28. 15 meisjes en 13 jongens, van 4 vrouwen. Meerdere vrouwen hebben is hier heel normaal. Ook geloven ze hier allemaal dat er meer meisjes worden geboren dan jongetjes, waardoor zij het hebben van meerdere vrouwen goedkeuren. S’middags op bezoek geweest bij een Keniaanse familie. De ‘head’ van de familie had 3 vrouwen, wat puur een praktische functie had; zij konden op het land werken ,voor kinderen zorgen en ook voor zijn ouders. Ook zijn zijn vrouwen geen 1 keer aan het woord gekomen. Man power is hier nog duidelijk aanwezig. Van ‘echte liefde’ was geen sprake. In het guesthouse gekeken hoe Eveline het eten maakte met de ‘mzungu spoon’. Wat is dat een leuke vrouw! Alleen voor haar al zouden we graag nog een keer terug gaan naar deze plek. Zaterdag; Weer terug naar Eldoret. Onderweg een special school voor verstandelijk gehandicapten bezocht (veel Down en autisme). Mooi om te zien dat deze scholen steeds meer opkomen hier, want vroeger werden deze kinderen niet geaccepteerd in de society. We hebben veel met hun gedanst, wat ze allemaal erg leuk vonden (hoofd schouders knie en teen, I like the flowers en Kabouter Plop). Susan Chebet kwam langs, member of parliament en woman respresentative van de county Marakwet. Voor haar was het vooral het creëeren van een goeie naam onder de bevolking. Smiddags geluncht bij Rift Valley Sport Club in Eldoret, waar Victorien en Paul verblijven. Wat een luxe! Midden in de drukke stad kom je hier helemaal tot rust. S’ avonds bij de Indiër afscheidsetentje gehad van Charles, de beste en leukste buschauffeur ooit! Zondag; Deze dag is de groep opgesplitst. Manal, Karlijn, Vera en Noor hebben voor een heerlijk relax dagje gekozen waarbij gebruik gemaakt mocht worden van de GoldCard van Paul. Heerlijk duikje genomen in het zwembad. Lisa, Micha, Nina en Fleur zijn naar een kerkdienst gegaan en naar een lunch van Susan Chebet. Maandag gaan we starten in het Moi University Ziekenhuis.

1. Ike:
    12 oktober 2015
    Bedankt weer voor jullie reisverhaal!
    Fijne tijd nog
  2. Marcella:
    12 oktober 2015
    Lieve mensen, bedankt dat jullie ons elke keer weer een kijkje laten nemen in jullie wereld daar. Het is voor ons al indrukwekkend om het alleen al te lezen; hoe moet dat voor jullie zelf zijn! Veel succes en plezier. Tot gauw !
  3. Henriette:
    13 oktober 2015
    Weer een volle week met heel veel indrukken! Jullie zijn pas op de helft! Ben benieuwd naar het tweede deel! Al wat gehoord van Nina gisteren. Maar blijf vooral schrijven.
  4. Liesbeth Houkes:
    13 oktober 2015
    Bedankt voor deze update. Elke keer weer verrassend wat jullie allemaal meemaken. Ik hoop niet dat jullie de jongen betaald hebben voor zijn sprong maar hem anders hebben kunnen ondersteunen. Nu gaan jullie ieder je eigen weg in het ziekenhuis. Ik ben benieuwd naar al jullie verhalen dus blijf vooral bloggen!
  5. Jacques:
    19 oktober 2015
    Wat een mooi leven als onderbreking van de colleges in Rotterdam. GENIET van de mooie ervaringen. Dit is 'once in a lifetime'