Eindelijk in het ziekenhuis en gezwommen tussen de krokodillen!

19 oktober 2015 - Eldoret, Kenia

Maandag 12 oktober was onze eerste dag in het MOI referral & teaching hospital in Eldoret. Om 9u hadden we met Paul, Victorien en onze groep meiden afgesproken bij het kantoor van dr. Kiptoom, waarmee we 3 weken eerder al kennis hadden gemaakt. Drie kwartier later kwam hij aan, Afrikaanse tijden natuurlijk.
Het was de bedoeling dat we ons eerst voorstelden aan de 'head of department' van de afdeling waar we die week stage zouden lopen. Deze zou ons dan naar de afdeling brengen of iemand regelen die ons naar de afdeling bracht.
We lopen hier stage in koppels van 2, soms 3. Nina en Karlijn liepen afgelopen week mee op de kinderafdeling, Manal en Fleur op Interne, Vera en Micha op maternity/gynaecologie en Noor en Lisa op chirurgie.
Eenmaal bij het kantoor van degene in charge van de afdeling begon het wachten. Nadat de meeste ruim 3 uur gewacht hebben zijn zij naar huis gestuurd met het advies om morgen terug te komen om met de 'head of department' te spreken aangezien deze er dinsdag wel zou zijn. "The monday problem", zoals de secretaresses het noemden.
Nina en Karlijn hadden geluk, die konden maandag wel al terecht.

Dinsdag ging een stuk vlotter en met een gemiddelde wachttijd van een uurtje kon iedereen daarna beginnen op de afdelingen. We hebben ontzettend veel bijzondere dingen meegemaakt en gezien, vooral de eerste dagen zijn indrukwekkend in zo'n ziekenhuis. Zo liggen op de meeste afdelingen de mensen met 2 of 3 patiënten in één bed en worden de bedden na een bevalling met een doekje met water afgenomen om ze klaar te maken voor een nieuwe bevalling.
Ook schokkend om mee te maken is dat de kennis wel aanwezig is, maar dat de middelen en vooral het geld ontbreken.

Een dag in het ziekenhuis ziet er ongeveer zo uit:
Rondes beginnen op de meeste afdelingen om 9u, soms om 8u, en duren tot een uur of 11/12. Daarna kunnen we nog wat op de afdeling rondlopen en praatjes maken met verpleegsters, dokters, specialisten en studenten. Op de maternity afdeling is het vervolgens wachten op een bevalling of spoed keizersnede, terwijl er op de andere afdelingen niet heel veel meer gebeurt na die tijd. Ook kunnen we ervoor kiezen om mee te lopen op de OPD (out patiënt department, oftewel poli). Echter zijn deze poli's ook afgelopen rond een uur of 13/14. Omdat er s middags niet veel meer gebeurt zijn we meestal zo 15u terug in het guesthouse waarna we vervolgens een rondje door de stad lopen, boodschappen doen of gewoon lekker een boekje lezen op ons binnenterreintje.
Zo zag iedere dag er een beetje uit.

Dinsdag middag kregen we een college van dr. Mabeya (eigenaar van een fistel center) over de gevolgen van vrouwenbesnijdenis, met name fistels.

Donderdag avond hadden we een evaluatie moment met de hele groep (incl Paul & Victorien) en daarna gingen we uiteten bij de Indiër. Na het etentje zaten de eerste 4 weken met elkaar erop en vertrokken Paul en Victorien richting Nairobi.
We hebben 4 geweldige weken met elkaar gehad en vonden het erg leuk dat zij mee waren (en wij mee mochten met Paul).

Afgelopen weekend hadden we een weekendje gepland naar Lake Baringo. Jeff (onze taxi chauffeur hier in Eldoret) was onze driver en we vertrokken zaterdag avond vroeg. We sliepen op Roberts' Camp, een prachtige plek aan het meer. Eenmaal daar aangekomen wachtten we totdat onze tentjes opgezet waren en hebben we genoten van het geweldige uitzicht op nijlpaarden en krokodillen. 's Middags gingen we met onze gids Dennis wandelend naar het reptielenhuis en het dorpje om wat te zien van de lokale bevolking.
Bij het reptielenhuis hebben we slangen vastgehouden en de gevaarlijkste slang van de wereld gezien, de black mamba, achter glas ;-).
In het dorp werd vis bereid, voornamelijk Tilapia. We hebben daar ook een visje gekocht. Verder zagen we hoe de mensen hun was deden in het meer en dat het water uit Lake Bogoria gewoon gebruikt werd als drinkwater.
's Avonds aten de meesten vis bij het restaurant van de campground: the thirsty goat.
Daarna hebben we tot laat een aantal potjes 'weerwolven' gedaan, wat heel spannend en ontzettend leuk was!

Zondag zaten we al vroeg aan het ontbijt omdat we om 8u een boattrip gingen doen.
Allereerst maakten we een tochtje langs de nijlpaarden en vervolgens voeren we naar het 'grote' eiland in het midden van het meer. Op dat eiland wonen 1500 mensen en is ook een school. We meerden aan bij warmwater bronnen waar we heerlijk gezwommen hebben tussen de nijlpaarden en krokodillen!! Onze gidsen (oa Dennis) vertelden dat de krokodillen bang waren voor de bubbels en dat het daardoor veilig was om daar te zwemmen. We vertrouwden er maar op dat het wist waar hij het over had. Ook hebben we in de hotsprings eitjes gekookt die we daarna onderweg in de boot opgegeten hebben. Op de terugweg hebben we nog African Eagles gevoerd. Er werd vis uit de boot gegooid en hard gefloten waarna de eagles de vis uit het water kwamen halen. Een prachtig gezicht wat ook mooie foto's heeft opgeleverd!
Onderweg weer naar Roberts' Camp voeren we nog door een krokodillen pad waar we nog 3 of 4 krokodillen hebben gespot. Wel bijzonder allemaal in het wild. Ook zagen we nog struisvogels + eieren op het land.
Eenmaal terug op de campground hebben we lekker uitgerust en geluncht. Om een uur of 15:30 reden we terug naar Eldoret. Onderweg hebben we Vera en Micha achtergelaten in Iten, die lopen deze week stage in het ziekenhuis daar.

1. Henriette:
    19 oktober 2015
    Fijn om te horen dat jullie veilig zijn teruggekomen van jullie hachelijke avontuur, waarschijnlijk maak je dat niet snel nog eens mee. Nu nog twee weken meelopen en dan zien we elkaar weer op Schiphol.
  2. Jacques:
    20 oktober 2015
    Een heerlijk relaxte week zo te lezen. En dan als toetje een weekend naar de dierentuin zonder hekken. Heerlijk en jaloersmakend.
  3. Opa en oma:
    28 oktober 2015
    Groot vertrouwen in jullie gids om op zijn aanraden in de buurt van krokodillen te gaan zwemmen. Wel heel dapper!